Keto makaronai: išsamus gidas

Laikantis ketogeninės mitybos racione nebelieka jokių grūdinių kultūrų. Vadinasi, atsisveikinti tenka ir su visais miltiniais produktais – duonelėmis, kruasanais, picomis ir makaronais. Grūdai su ketogenine mityba nesuderinami dėl juose esančio glitimo ir angliavandenių gausos, tačiau iš tiesų  šiandien jau yra įvairiausių alternatyvų, kurios gali pakeisti pamėgtus produktus, įprastai gaminamus iš miltų.

Duonelių ir makaronų be glitimo nesunkiai galima įsigyti ir įprastose maisto prekių parduotuvėse. Tačiau didžioji dalis jų vis tiek nebus tinkami laikantis ketogeninės mitybos, nes dažnu atveju bus gaminami iš speltos, kukurūzų, ryžių, avižų ar kitų grūdų miltų. Visi išvardinti laikantis keto mitybos nėra vartojami, dėl to rinkdamiesi produktus atidžiai skaitykite etiketes ir maisto produktų sudėtį.

Augant paklausai, Lietuvoje atsiranda ir vis daugiau keto mitybai pritaikytų produktų alternatyvų, kurios gali tapti puikiu kasdienio raciono papildymu. Ypač tiems, kurie ilgisi anksčiau mėgtų skonių. Be abejonės, keto tinkamus makaronus nesunkiai galima pasigaminti ir namuose (esu receptais pasidalinusi tiek savo Instagram, tiek knygoje „Keto Kodas“), bet žymiai patogiau yra tiesiog įsigyti pakelį tinkamų nei kaskart juos gamintis.

Tad šįkart – straipsnis apie keto makaronus: kokie jie tinkami laikantis ketogeninės mitybos, kuo skiriasi, kokie vienų pranašumai prieš kitus ir kuriuos aš pati renkuosi, kai užsimanau makaronų.

Svarsčiau, kaipgi sukategorizuoti šiame straipsnyje esančių makaronų vertinimą ir visgi nusprendžiau, kad penkiabalėje sistemoje visas čia išvardintas rūšis įvertinsiu pagal keturis kriterijus:

Sudėtį
Tekstūrą
(kiek alternatyvūs makaronai panašūs į tradicinius)
Skonį 
Kainą

Tam, kad parašyčiau šį straipsnį, surinkau makaronų asortimentą iš savo mėgstamos sveikų ir ekologiškų maisto produktų parduotuvės honestbite.lt, kurioje aš dar ir savo nuolaidos kodą turiu: suvedę KETOKODAS gausite papildomą -10% nuolaidą visam pirkinių krepšeliui. Naudokitės!

Keto tinkamus makaronus aš pirmiausia skirstyčiau į dvi kategorijas:

  • augalinės kilmės (t.y. realiai beveik nepakitusios tekstūros ar formos nuo savo pirminės augalinės žaliavos)
  • ir miltų pakaitalų (tokie, kurie jau yra labiau perdirbti, iš keto tinkamų miltų mišinių ir panašiausi į tradicinius makaronus).

Pirmoji kategorija – augalinės kilmės makaronai – dažnu atveju didelio susižavėjimo nekelia dėl savo nepanašumo į tradicinius makaronus, o išvaizda jų paprastai labiau primena noodles tipo makaronus nei pasta tipo makaronus. Augalinės kilmės makaronai – pavyzdžiui, konjako šaknies (dar žinomi kaip širataki makaronai) arba palmių šerdžių makaronai, kuriuos aš pati pirmąkart išbandžiau tik praėjusią vasarą, paprastai yra beskoniai (arba beveik beskoniai) ir dėl to neretai nuvilia pirmąkart ragaujančiuosius, jei šie tikisi kažko panašaus į tradicinius miltinius itališkus makaronus. Tačiau tai – tik pirmas įspūdis! Išmokus juos pasigaminti jie tampa tikrai dėmesio verta makaronų alternatyvą. Aš pati VISADA spintelėje turiu jų atsargų.

Širataki makaronai yra gaminami iš gliukomanano – medžiagos, išgaunamos iš konjako šaknies. Šie makaronai tėra skaidulos (apie 3%) ir vanduo (apie 97%), tad toks jų ir skonis: joks. Tekstūros prasme makaronai yra šiek tiek traškūs (kaip traškus yra pvz. kopūstas), o maistine prasme yra beverčiai – neturi nei daug maistinių medžiagų, nei kalorijų, tad veikia daugiau kaip moralinis pasitenkinimas norint pasigaminti ką nors panašaus į Noodles. Man jie patika, bet reikia suprasti, kad padažas čia bus esminė patiekalo dalis!

Nepaisant to, kad maistine prasme jie nėra vertingi, širataki makaronai vis tiek gali turėti naudos sveikatai. Apie tai esu parašiusi atskirą straipsnį, jį paskaityti galite čia. Jame rasite ir keletą patarimų šių makaronų paruošimui.

Skoniu šie makaronai nepasižymi, dėl to jie bus tiek skanūs, kiek skanus bus padažas ar sriuba, kurioje šie makaronai atsiras. Keletą konjako šaknies makaronų padažų idėjų esu sudėjusi į šį straipsnį – kviečiu užmesti akį, jei pritrūktų įkvėpimo gaminant vakarienę!

Konjako šaknies makaronų vertinimas: 
Sudėtis – 5/5
Tekstūra – 2/5
Skonis – 1/5
Kaina – 4/5

Straipsnyje minimus makaronus rasite štai čia, tačiau parduotuvėje galite rasti jų įvairiausių rūšių, formų ir net splavų.

Augalinės kilmės makaronų kategorijoje atskirai noriu apžvelgti palmių šerdies makaronus, su kuriais pažintį pati pradėjau tik visai neseniai, praėjusią vasarą. Kaip ir konjako šaknies makaronai, šie parduodami skystyje, kad išlaikytų savo tekstūrą. Tokio pakavimo minusas – makaronai įgauna konservavimo vandens kvapą, tad šiuos, kaip ir konjako šaknies makaronus, prieš gaminant verta gerai praplauti šaltu vandeniu, kad neliktų specifinio poskonio.

Palmių šerdies makaronų tekstūra yra kiek tvirtesnė už konjako šaknies ir tai yra didelis jų privalumas. Maistine verte palmių šerdies makaronai į konjako šaknies makaronus yra panašūs – itin mažai kalorijų ir sudaryti beveik vien iš vandens ir šiek tiek skaidulų. Skonio prasme šie makaronai yra beveik tapatūs su konjako šaknies: svarbiausia – tinkamas padažas.

Palmių šerdies makaronų vertinimas:
Sudėtis – 5/5
Tekstūra – 2/5
Skonis – 1/5
Kaina – 3/5

Palmių šerdies makaronus rasite štai čia.

O dabar keliaukime  prie mano mėgstamiausių bemilčių makaronų!

Šie vis dar yra vieninteliai, kurių forma ir tekstūra yra artimiausia tradiciniams – nieko geresnio Lietuvos rinkoje kol kas nėra. 

Jie yra gaminami iš atsparaus tapijokos krakmolo. Pastarasis apskritai yra bene naudingiausias iš visų šiuo metu prieinamų miltų pakaitalų ir alternatyvų, nes jis ne tik draugiškas keto mitybai, bet dar ir yra prebiotikas, t.y. maistas gerosioms mūsų žarnyno bakterijoms.

Makaronų iš atsparaus tapijokos krakmolo yra bent pora rūšių. Šiek tiek skiriasi jų sudėtis, šitai apžvėlgsiu žemiau, o dabar skirkime dėmesio pačiam atspariam tapijokos krakmolui – kas tai yra ir kodėl jis yra geras pasirinkimas kalbant ne tik apie makaronus, bet ir apie kitokius „miltinius“ gaminius.

Kas yra atsparus tapijokos krakmolas?

Atsparus tapijokos krakmolas yra gaunamas iš manijokų šaknų – krakmolingų gumbų, kilusių iš Pietų Amerikos ir plačiai vartojamų ne tik Pietų Amerikos šalyse, bet ir visame pasaulyje. Šio unikalaus krakmolo pavadinimas kilo dėl jo atsparumo virškinimui plonojoje žarnoje. Kitaip nei įprastas tapijokos (ar bet koks kitas) krakmolas, kuris greitai suskaidomas į gliukozę, atsparus tapijokos krakmolas per plonąjį žarnyną praeina beveik nepažeistas.

Kitaip, tariant, jis yra atsparus virškinimui.

Ir nors paprastai laikantis ketogeninės mitybos maisto produktų sudėtyje vengiame bet kokios rūšies krakmolo, atsparus tapijokos krakmolas į šią kategoriją nepatenka – jį galima vartoti laikantis ketogeninės mitybos. Tačiau dar kartelį akcentuoju: keto mitybai tinka tik ATSAPRUS tapijokos krakmolas, ne paprastas tapijokos krakmolas.

Man labiausiai patinka tai, kad atsparus tapijokos krakmolas yra prebiotikas – nors mes jo nevirškiname, tačiau jis yra vertingas maistinių medžiagų šaltinis mūsų žarnyne gyvenančioms gerosioms bakterijoms. Būtent gaudamos prebiotinio maisto gerosios žarnyno bakterijos dauginasi ir klesti.

Tad net sunku tuo patikėti, bet taip – pagaliau mes turime SVEIKUS MAKARONUS! Kaip tik šiandien pietums ruošdama porciją makaronų iš atsparaus tapijokos krakmolo pagalvojau, kad šiuos verta valgyti vietoje tradicinių ne tik laikantis ketogeninės ar low carb mitybos, bet ir laikantis bet kokios kitokios. Nes jie yra sveiki, vertingi ir dar cukraus kiekio kraujyje nekelia.

Atsparaus tapijokos krakmolo galima įsigyti (pvz. čia) ir naudoti namuose kaip ingredientą kepant bandeles, pyragus ar duoneles, tirštinant padažus ar sriubas, prebiotikais pildant košes, kokteilius ar glotnučius. Jo panaudojimas – tik fantazijos reikalas.

Bet dabar judėkime prie kelių rūšių makaronų, pagamintų iš atsparaus tapijokos krakmolo.

Mano mėgstamiausi makaronai yra šie, Ketonestly prekinio ženklo (pakuotė matoma nuotraukoje aukščiau). Būtent šiuos renkuosi, nes man labai patinka jų tekstūra, skonis ir tai, kaip makaronai laiko formą išvirti – nesuglemba, neištęžta, nesuyra. Aš makaronus visada verdu al dente, tą patį rekomenduoju daryti ir jums – lai baigia minkštėti sumaišyti su padažu, bet ne dar virdami puode.

Šiuos makaronus norėčiau visose kategorijose vertinti 5/5, tačiau turiu būti atvira su jumis, nes žinau, kad mano nuomone pasitikite. Tegul nelieka staigmenų rekomendacijose – sudėties kriterijuje jiems privalau rašyti ne penkis, o 4 iš 5, kadangi jų sudėtyje yra glitimo, kuris iš esmės nėra geriausias žmogaus žarnyno draugas net jei ir nėra nustatytas netoleravimas.

Kalbant apie ketogeninę mitybą, produktų su glitimu rekomenduojama vengti. Tad tiesiog jei sudėtyje yra glitimo, turėkite omenyje, kad toks produktas turėtų būti veikiau kaip pasilepinimas nei kiekvienos dienos raciono dalis. 

Glitimas nėra laikomas tinkamu keto ingredientu dėl kelių priežasčių. Pirmiausia, glitimas laikantis keto mitybos yra eliminuojamas atsisakant grūdinių kultūrų (kviečių, miežių, rugių), mat juose – gausu ne tik baltymo glitimo, bet ir angliavandenių (kurių didelę dalį, beje, sudaro krakmolas). Tad kai laikantis keto mitybos tikslas yra angliavandenius minimalizuoti, visi grūdai bus šios misijos priešai, dėl to jie eliminuojami ir natūraliai eliminuojamas glitimas.

Tačiau svarbesnė priežastis yra ta, kad glitimas kai kuriems žmonėms gali iššaukti uždegimines ar alergines reakcijas ir sukelti virškinimo problemų. Kartais žmonės net nesusieja kažkokių nepageidaujamų simptomų su glitimu, tačiau tiesiog reikia turėti šitai omenyje. Ir net jei atrodo, kad jokia reakcija nevyksta, tai nereiškia, kad ji nevyksta iš tiesų – kartais mes dalykų tiesiog nejaučiame, bet imuninė sistema jau būna užsikūrusi.

Turėkite omenyje: jei laikotės švarios ketogeninės mitybos ilgą laiką, jūs būsite tam tikra prasme „išvalę“ savo žarnyną, tad suvartojus didesnę glitimo turinčių produktų porciją ta nepageidaujama reakcija gali pasireikšti stipriau, nes organizmas tiesiog bus atpratęs nuo nuolatinio glitimo srauto.

Aš pati, pavyzdžiui, tik pradėjusi laikytis keto mitybos ir vieną kartą netyčia suvartojusi glitimo turinčio produkto supratau, kad turiu nepageidaujamą reakciją į jį – siaubingai raižė ir pūtė pilvą, ko anksčiau niekada nebūdavo, nors ki keto glitimo turinčių produktų vartodavau kiekvieną mielą dieną.

Visgi nuo šiame straipsnyje minimų atsparaus tapijo9kos krakmolo makaronų jokios panašios ar bet kokios kitos reakcijos į glitimą nesulaukiu, dėl to juos taip drąsiai čia ir dedu kaip rekomenduojamą produktą. Jums rekomenduočiau tiesiog patiems išbandyti ir atidžiai stebėti save: jei pajuntate, kad produktas netinka, tuomet rinkitės beglitimius makaronus (apie juos – žemiau), o jeigu jokių nepageidaujamų reakcijų nėra, tuomet būtent šie būtų labiausiai mano rekomenduojami makaronai.

Atsparaus tapijokos krakmolo makaronų vertinimas:
Sudėtis – 4/5
Tekstūra – 5/5
Skonis – 5/5
Kaina – 2.5/5

Minimus makaronus iš atsparaus tapijokos krakmolo galite rasti štai čia.

Beglitimiai atsparaus tapijokos krakmolo makaronai – štai šie jau tikrai yra esktra geras pasirinkimas tiems, kas ieško maksimaliai geros sudėties! Aš pati šiuos statau į antrąją vietą savo reitinge vien todėl, kad man šieeeeek tiek mažiau patinka jų tekstūra išvirus, tačiau vėlgi čia yra praktikos ir įgūdžio reikalas – pavirus minute mažiau ir pagavus tinkamą momentą, šie makaronai taip pat yra LABAI arti tų tikrųjų, tradicinių makaronų. Ilgą laiką būtent šie buvo mano TOPe kaip numeris vienas keto tinkami makaronai!

Su jais esu gaminusi įvairiausius receptus – ne tik maišiusi į įvairiausius padažus, bet esu gaminusi ir skanias vasariškas salotas, kurias net vežiausi vaišėms į svečius.

Beglitimių atsparaus tapijokos krakmolo makaronų vertinimas:
Sudėtis – 5/5
Tekstūra – 4/5
Skonis – 4/5
Kaina – 1/5

Straipsnyje minimus keto tinkamus makaronus be glitimo galite rasti štai čia.

Atskirai noriu paminėti ir beglitimius Orzo tipo makaronus, kurie taip pat yra gaminami iš atsparaus tapijokos krakmolo ir yra tikrai geros sudėties, tad tiks net ir jautresnį žarnyną turintiems žmonėms.

Šiuos makaronus reikia itin trumpai virti, tačiau aš juos esu įsigudrinusi vartoti net ne kaip makaronus, o kaip ryžius – tobulai tinka su troškiniais, kariais, net ir keto plovą galima fantastišką su jais pasigaminti (svarbiausia orzo makaronus dėti jau patiekalui pasigaminus, kad neištežtų). Aš sakyčiau, kad jų tešlos receptūra, kramtumas net kur kas labiau tinka ryžiams nei makaronams.

Pačioje pradžioje šiai makaronų formai buvau skeptiška, tačiau paragavusi įsidėjau juos į savo favoritų sąrašą. Rekomenduoju išbandyti ir jums – kai kitąkart formuosite savo pirkinių krepšelį, įsidėkite ir šiuos vien tam, kad būtumėte išbandę. Tikiu, taps vienais mėgstamiausių ir jums 🙂

Beglitimių orzo makaronų iš atsparaus tapijokos krakmolo vertinimas:
Sudėtis – 5/5
Tekstūra – 5/5
Skonis – 5/5
Kaina – 1/5

Straipsnyje minimus keto tinkamus orzo makaronus be glitimo galite rasti štai čia.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Pirkinių krepšelis